Корейците празнуват рождението на Siddhartha Gautama, по-известен в Корея като Shakyamuni Buddha, на Chopail - официален празник на осмия ден от четвъртия лунен месец, който тази година се падна на 8 май.
Някои от вечните житейски въпроси на човечеството винаги са били: "Кой съм аз?" и "Накъде отивам?".
В корейския будизъм Чамсон, което означава участие в медитацията Сон, целта е да се постигне просветление.
"Първо трябва да знаеш кой си, преди да разбереш накъде си тръгнал в живота" - казва Великият Ven. Bopta, висш монах в храма Eunhaesa в Yeongcheon, провинция Северен Gyeongsang, основан през 809 г.
"Просветлението е съвършенството на мъдростта. Когато сте просветлени, състоянието нирвана се превръща в състояние на радост и усещане за вечен мир" - споделя Bopta, който за първи път е достигнал на така нареченото "щастливо място" през 20-те си години.
"Беше като че ли слънцето изгряваше. Светът беше светло място, ясно, изпълнено с радост, с вечен мир. Това беше нирвана" - добавя Bopta.
Корейският будизъм учи, че по природа се раждаме Буда, а целта през целия живот е да се върнем към това естествено състояние на Буда - да се освободим от алчността и маниите и да избягаме от бремето на цикъла на преражданията, като станем просветлени.
Чамсон, известна още като медитация Сон, е уникална корейска традиция, като в 2000-годишната история на корейския будизъм много велики монаси са постигнали просветление.
Има хора, които ежедневно размишляват върху своята духовна история, житейски спомени и нерешени проблеми. Макар че не всички избират да се вглеждат в себе си, за да изследват житейските си избори, за практикуващите Чамсон интроспекцията е един от възможните пътища към просветлението и те извеждат самоанализа на друго ниво.
Целта на Чамсон не е да разберем сложните житейски въпроси, а да бъдем просветлени с преживяване на най-съкровената ни същност, наречено "бонсонг", истинско естествено състояние.
"Всичко останало в живота освен бонсонг е просто поредица от явления" - добавя Bopta.
За разлика от други религии, в които практикуващите търсят помощ от всемогъщия Бог, върховно божество или множество богове, в будизма целта на всеки е да стане Буда.
Буда означава просветлен или пробуден човек. Сидхарта е физическото въплъщение на мъдреца, чието учение извежда хората от болката на страданието и прераждането към пътя на просветлението. Този мъдрец по-късно става известен като Буда.
Човек може да достигне до състоянието на просветление, за да стане Буда, чрез изучаване на будистките писания и ученията на Shakyamuni Buddha, или да достигне до просветления бонсон чрез практикуване на Чамсон.
Според майстора на Чамсон Велики Ven. Haekook, един от Великите монаси в корейския будизъм, нашето тяло е като малка собствена вселена, съдържаща безброй възможности, победила всички видове препятствия - от начина, по който е заченато, до окончателните форми на тялото и чертите му, правещи ни такива, каквито сме.
Haekook казва, че Чамсон не е знание, което трябва да се научи, а по-скоро е преживяване, което се просветлява.
Човек може да бъде просветлен чрез практикуването на Чамсон по един от трите ясно формулирани пътя:
Първо, методът Хваду, който представлява практика, при която практикуващите Чамсон стигат до дъното на неуредена или неразрешена тема в ума чрез дихателни упражнения.
Второ, Тихата дзен-медитация, която е популяризирана в англоезичния свят от японски будисти.
Трето, чрез пеене, което понякога се съчетава с медитация.
Ven. Junggoong, един от учениците на Haekook, практикува Чамсон от 20 години, като всеки ден става в 2:40 ч., за да започне в 3:00 ч. сутринта медитацията си по Сон, която продължава до 21:40 ч.
Junggoong споделя, че когато се задълбочите в медитацията Сон, чрез дълго продължително дишане "усещам как мозъчните му клетки се отварят" .
"Появяват се неща, които обикновено не помня. В същото време усещам собственото си манипулиране на фактите, т.е. опитвам се да измамя себе си, има неща, с които се самозалъгвам. Точно тогава го извиквам. "Това си ти! Не мърдай! Това е "кьонсон" - поглед към себе си, отдалечен от самия себе си."
Кьонсон, като това субективно преживяване, може да има нещо общо със саморационализацията и предубеждението за потвърждение, които всички ние използваме, за да оправдаем действията си като форма на самосъхранение. В психологията това се нарича когнитивен дисонанс, според корейско-американския клиничен психолог д-р Yangja Chung.
Въпреки че повечето житейски преживявания са субективни, възможността от време на време да погледнем обективно назад към житейския си опит винаги дава ценна информация.
"Хората мислят, че няма такова нещо като обективен поглед, но никога не е имало обективно или субективно или пък стена между тях. Вътрешността и външността могат да бъдат разделени само от стена, но ако такава няма, няма и разлика между вътрешността и външността" - казва Haekook, който гори пръстите си, за да постигне просветление.
"Просветление означава съвършенство на мъдростта и това да останеш буден и осъзнат в живота" - заяви Bopta. "Пътят на просветлението може да бъде мъчително болезнен, да седиш отчаяно с часове и дни, докато не наближиш смъртта. В други случаи пробуждането се случва, когато преживеете физически шок."
Bopta си спомня за един от първите моменти на просветление, когато е изпратен да се бие във войната във Виетнам през 20-те си години, с осем месеца военно обучение зад гърба си. Той е част от разузнавателен екип в дивизия "Белият кон", 9-а пехотна дивизия на армията на Република Корея
"Носех раница, тежаща поне 30 кг, с четири допълнителни ръчни гранати плюс оръжията и боеприпасите си. По време на първото ми пътуване с хеликоптер и, разбира се, първата ми мисия беше да скоча от хеликоптер, докато се колебаех дали да скоча на около 2 метра надолу към земята - насред джунглата във Виетнам - един американски войник ме изрита от хеликоптера, крещейки: "Son of a b----!" - разказва той.
"В този момент получих просветление. Не усетих тежестта на раницата си, приземих се меко на земята на крака, докато навсякъде летяха куршуми" - спомня си Bopta.
Източник: The Korea Herald
Kommentare